13. november 2020

Æblehack til eksamen!

Ca. 170.000 elever har landet rundt undersøgt, eksperimenteret, kokkereret og naturligvis smagt løs på frugten over dem alle: Æblet!
Vi synes, at æbler er helt fantastiske - og derfor vil vi nu også have æblet med til eksamen…

For første gang har vi nemlig målrettet dele af undervisningsmaterialet fra Smagekassen til brug i det nye obligatoriske valgfag – Madkundskab som valgfag.

Hele historien om æblet og æblets mange køkkenmæssige muligheder har vi foldet ud i dette års materiale og samtidig gjort det muligt, at du som lærer kan tilpasse æbletemaet ind i din valgfagsundervisning – faktisk ligegyldigt hvad for et af de 4 kompetenceområder, du har valgt at have fokus på i perioden.

Som ekstra inspiration og vejledning får du nu et par ekstra helt korte forslag til, hvordan man kan bruge æblet og materialet i forbindelse med hvert af de 4 kompetenceområder.

Og sidst men ikke mindst medfølger 4 eksemplariske æblerelaterede prøveoplæg. Oplæg som kan anvendes som et rigtig godt udgangspunkt, når eleverne skal til eksamen i 8. klasse.

4 KOMPETENCEOMRÅDER

ÆBLET OG DE 4 KOMPETENCEOMRÅDER
Undervisningen i valgfaget skal så vidt muligt tage udgangspunkt i et af fagets kompetenceområder.

Det er vigtigt for eleverne, at de ved præcis, hvilket kompetenceområde som er i fokus, samtidig med at det naturligvis er muligt at perspektivere til de andre områder. Det er faktisk næsten uundgåeligt ikke at gøre.

Herunder kommer forslag til, hvordan du kan arbejde med æbletemaet fra Smagekassen i forbindelse med de enkelte kompetenceområder for valgfaget:

MAD & SUNDHED:

Her kan eleverne arbejde med at finde/udvikle opskrifter tilpasset forskellige målgrupper. Det kunne f.eks. være til sportsklubben, plejehjemmet, skolekantinen eller lign. Eleverne kan f.eks. arbejde eksperimenterende med at udvikle videre på opskrifterne fra Smagekassen.

En anden mulighed kunne være at arbejde med, hvordan æblet bliver brugt i forskellige kostråd og/eller lade eleverne udvikle deres egne ”æble-kostråd” på baggrund af deres viden om æblets sundhedsaspekter.

FØDEVAREBEVIDSTHED:

Her kan eleverne arbejde mere dybdegående med æblets vej fra jord til bord. Med udgangspunkt i Smagekassens materiale kan eleverne arbejde med forskellige æblers grad af bæredygtighed. Der kan også udvikles retter med æbler, hvor der samlet set arbejdes med forståelse af råvarers indflydelse på bæredygtighed. Derudover er temaer som madspild, sprøjtemidler og økologi oplagte.

En anden mulighed er at sammenligne arbejdsforhold i frugtplantager i f.eks. Danmark, Sydeuropa og USA. Hvordan kan det f.eks. være, at et æble transporteret hele vejen fra USA koster det samme som et dansk æble?

MADLAVNING:

Her kan eleverne arbejde med, hvordan æblet kan bruges i mange forskellige retter og i sammenhæng med mange forskellige grundmetoder i køkkenet. Elever kan f.eks. udvikle opskrifter og retter hvor æblerne skal indgå med forskellige teksturer og smag.

Desuden kan der arbejdes og eksperimenteres med, hvordan æblets kemisk/fysiske sammensætning kan anvendes i f.eks. bagning, gelatinering og modningsprocesser.

MÅLTID & MADKULTUR:

Her kan eleverne arbejde med at undersøge æblets rolle i den danske madlavning gennem tiden. Der kan f.eks. arbejdes med opskrifter fra middelalderen og frem til i dag. Eleverne kan i den sammenhæng udvikle opskrifter og komme med bud på, hvordan æblet kan indgå i den danske madlavning i fremtiden.

Derudover kan man lade eleverne undersøge de mange forskellige former for symbolik, som der er knyttet til æblet. Denne symbolik kan også knyttes til kreative øvelser og retter udviklet af eleverne. Hvordan smager f.eks. visdommens æble i en ret, eller hvordan kan man lave logoet fra Apple på en tallerken?

4 PRØVEOPLÆG

ÆBLET OG 4 EKSEMPLARISKE PRØVEOPLÆG
Som en intro til hvert prøveoplæg kan man vælge at benytte følgende tekst, som kommer fra undervisningsministeriets prøvevejledning til madkundskab som valgfag (September 2020):

Du/I har to timer til at planlægge opgaven, finde opskrifter til emnet, skrive indkøbsseddel samt lave en plan over arbejdsgangen for cirka to timers udførelsesfase. Skriv dine/jeres valgte retter, indkøbsliste og arbejdsplan på de vedhæftede sider og skriv navn på, før de afleveres.

Se resten af prøvevejledningen her:
https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-proever/faglig-forberedelse/proevevejledninger

For at hjælpe eleverne bedst muligt, kan det ofte anbefales at lave en lille starttekst/fortælling til hvert enkelt prøveoplæg. En tekst som kan være med til at skabe rammen for opgaven og guide eleverne i den rigtige retning fra start.

Det er dog ikke noget krav, og derfor helt op til dig som lærer. I de kommende eksempler har vi valgt at gøre det.

Det er samtidig vigtigt at understrege, at det altid er muligt at tilpasse prøveoplægget efter den undervisning, som I reelt har udført på netop jeres skole. De 4 eksempler kan blot benyttes som et godt udgangspunkt og inspiration til at udforme jeres egne prøveoplæg.


PRØVEOPLÆG 1 – MAD & SUNDHED

Du og dine venner har været på besøg hos jeres bedsteforældre, som har massevis af æbletræer i haven.

I har fået lov til at plukke og spise løs af de lækre modne æbler, men har stadig mange flere æbler, end I selv kan spise. I hader madspild, og vil derfor give den gas i køkkenet og overraske nogen i jeres lokalmiljø med en velsmagende buffet fyldt med æbleretter.

Det kan f.eks. være en buffet til sportsklubben, skolekantinen, plejehjemmet eller nogle helt andre.

Den praktiske del:

  • I skal lave et udvalg af retter, hvori der indgår æbler. Retterne skal være tilpasset jeres udvalgte målgruppe og passe ind i en buffet. Tænk også gerne på sundhed og livskvalitet, når I vælger råvarer og tilberedning af retterne.
  • I skal gennem retterne vise et bredt udsnit af grundmetoder. Der skal som minimum indgå en koge, bage og stegemetode.

Den mundtlige del:

  • I skal redegøre for, hvorfor I har valgt netop disse retter, og hvordan de passer til jeres målgruppe.
  • I skal redegøre for æblets forskellige sundhedsmæssige aspekter.


PRØVEOPLÆG 2 – FØDEVAREBEVIDSTHED

I en temauge, hvor skolen arbejder med bæredygtighed, er du og din klasse på indkøbstur i det lokale supermarked.

I går og kigger løs på det store udvalg af frugt og grøntsager. Da I kommer forbi kasserne med æbler, opdager I, at æblerne ikke kun kommer fra Danmark men også fra alle mulige andre lande og verdensdele. Der er også både økologiske og ikke økologiske æbler.

I ved allerede, at vores madvaner, og de råvarer som vi spiser, har stor betydning for bl.a. klimaet. Derfor vil I nu lave et superlækkert bæredygtigt måltid, hvor I tager udgangspunkt i sæsonens råvarer og bl.a. har fokus på æblets vej fra jord til bord.

Den praktiske del:

  • I skal lave et bæredygtigt måltid, hvor der skal indgå æbler i en eller flere retter. I kan tage udgangspunkt i en klassisk dansk måltidsopbygning eller vælge opbygning fra andre kulturer, så som spansk, italiensk eller amerikansk.
  • Der kan indgå fjerkræ, fisk eller æg i måltidet.
  • Vis et bredt udsnit af grundmetoder og anvend minimum 2 forskellige stegemetoder.

Den mundtlige del:

  • I skal redegøre for jeres valg af råvarer i forhold til bæredygtighed og klimaaftryk.
  • I skal redegøre for forskellige æblers vej fra jord til bord, hvor I bl.a. kommer omkring produktionsformer, økologi og sprøjtemidler.


PRØVEOPLÆG 3 – MADLAVNING

Du og dine venner er nogle ægte mad-nørder! I elsker simpelthen at stå i køkkenet og lave fantastisk mad – også nogle gange retter, som I helt selv finder på.

Efter sidste madkundskabstime er der alt for mange æbler i overskud, og I får, af jeres flinke lærer, lov til at tage æblerne med hjem, så I kan lave alverdens forskellig mad med æblerne.

I behøver ikke at tænke på, at jeres retter skal passe sammen i et måltid, for I vil bare rigtig gerne vise alt det lækre, som man kan bruge æbler til i madlavningen.

Den praktiske del:

  • I skal vise nogle af æblets mange forskellige madfunktionelle egenskaber – både forskellige grundmetoder og forskellige retter. Tænk også i forskellige smage og tekstur.
  • I skal primært vælge retter baseret på grøntsager og frugt, men kan også tænke æg med ind i madlavningen.
  • Der skal indgå en mørdej i retterne.

Den mundtlige del:

  • I skal redegøre for valg af grundmetoder, og hvordan man kan bruge æblets kemisk/fysiske egenskaber i madlavningen.
  • I skal redegøre for, hvordan I har smagt retterne til og valg af råvarer.


PRØVEOPLÆG 4 – MÅLTID & MADKULTUR

På en museumstur med klassen blev I præsenteret for billedkunst fra middelalderen og frem. Der er billeder fra mange forskellige kulturer. Som de madglade elever I er, kan I ikke lade være med at tænke på, hvordan mon forskellige madkulturer har ændret sig gennem med tiden.

På flere af malerierne på museet er der sjovt nok malet mange æbler, så I beslutter jer derfor for at undersøge æblets rolle i forskellige madkulturer.

Den praktiske del:

  • I skal tilberede et udsnit af forskellige historiske retter, hvor der indgår æbler.
  • I kan vælge retter fra en eller flere forskellige madkulturer. Der skal dog indgå en ret fra den danske madkultur.
  • I skal gøre brug af flere forskellige grundmetoder, og der skal som minimum indgå 2 forskellige former for kogning.

Den mundtlige del:

  • I skal redegøre for valg af retter og æblets rolle i den/de valgte madkulturer, og hvad der generelt er kendetegnende for jeres madkulturer.
  • I skal redegøre for æblets symbolik i forskellige sammenhænge.